Siła plakatu

Pomocne artykuły: | |

W wieku XX, wraz z rozwojem przemysłu i wzrostem zarówno popytu, jak i podaży na dobra konsumpcyjne, plakat stał się doskonałym środkiem reklamy i propagandy. Ukształtowały się zróżnicowane tendencje stylistyczne, czerpiące z osiągnięć wielu kierunków artystycznych, takich jak Art Nouveau, kubizm, Art Deco. Wiele wybitnych dzieł pierwszej połowy XX wieku doskonale współgrało z duchem ówczesnej epoki. W reklamach królowało wszystko, co miało związek z podróżowaniem, które było szaleństwem lat dwudziestych i trzydziestych. Z kolorowych plakatów tryskała energia, radość życia i poczucie wolności. Nowa fascynacja podróżami oraz prędkością widoczna była na afiszach reklamujących eleganckie samochody, szybkie pociągi oraz nowoczesne statki transoceaniczne. Mistrzem plakatów utrzymanych w tej właśnie stylistyce był plastyk rosyjskiego pochodzenia A.M. Cassandre (1901-68). Zaprojektował on wiele afiszów reklamujących nadmorskie kurorty wypoczynkowe i dalekie podróże. W 1935 roku powstał plakat, który przyniósł artyście międzynarodową sławę - wizerunek transoceanicznego liniowca Normandie. Okręt ukazany jest od przodu, jego ogrom ma dać potencjalnemu pasażerowi poczucie absolutnego bezpieczeństwa i komfortu żeglugi, której spokój zakłócony może być jedynie przez krzyk szybujących nieopodal mew.

Zobacz też: | |

www.nsacz.eu